مجله آموزشی

انواع الیاف موکت

انواع الیاف موکت

آیا میخواهید انواع الیاف موکت را بشناسید؟ پس تا انتهای این مقاله از آیریس موکت همراه ما باشید تا به انواع مختلف الیاف موکت ها بپردازیم. اگر قصد خرید موکت را دارید، گزینه های مختلفی در بازار وجود دارد که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. هر کدام توسط برند متفاوتی ساخته می شوند و در طراحی و ساخت خود از سبک ها، رنگ ها و الیاف متفاوتی استفاده می کنند.

موکت های مصنوعی ساخته شده از الیاف دست ساز بیشترین سهم از بازار تولید موکت را به خود اختصاص داده اند. به دلایل زیادی، مردم ترجیح می دهند به جای الیاف طبیعی مانند پشم، از الیاف موکت مصنوعی استفاده کنند. به عنوان مثال، این الیاف دارای قیمت مناسب، بادوام و مقاوم در برابر لکه هستند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع الیاف موکت مورد استفاده شما آشنا کنیم.  

برای دریافت قیمت موکت می توانید حالا با شماره های درج شده تماس بگیرید.

انواع الیاف موکت و ویژگی های آن

کفپوش و موکت را باید یکی از اساسی ترین عناصر مورد استفاده در هر فضایی دانست و امروزه یکی از مهمترین مباحث در طراحی کفپوش استفاده از الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی است. این دو دسته از انواع الیاف موکت هستند که هر کدام زیر شاخه خود را دارند. در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهید شد:

الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی فقط از پلیمرهای موجود در گاز و فرآورده های نفتی ساخته می شوند. این الیاف در واقع از مواد اولیه نفتی تولید می شوند که به آنها پتروشیمی می گویند. این الیاف شامل نایلون، اکریلیک، پلی اورتان و پلی پروپیلن است و سالانه میلیون ها تن از این الیاف در سراسر جهان تولید می شود. همانطور که از نام این الیاف می توانید حدس بزنید، آنها به صورت مصنوعی ساخته شده اند. چهار نوع الیاف موکت مصنوعی وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند:

اطلاعات بیشتر: بهترین رنگ موکت برای فرش

نایلون: نایلون یکی از معروف ترین الیاف مصنوعی است و سال هاست که به عنوان الیاف اصلی برای تولید موکت مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی نایلون یکی از الیاف بسیار قوی است که انعطاف پذیری بالایی دارد. یعنی با صاف کردن یا فشرده کردنش به حالت اولیه برمیگرده. در نتیجه موکت های ساخته شده از الیاف نایلون بسیار بادوام هستند.

از طرفی مراقبت از آنها آسان است و تمیز کردن و شستشوی آنها بسیار آسان است. نایلون به دلیل استحکام بالایی که دارد در مسیرهای پرتردد مانند پله ها کاربرد زیادی دارد. البته نایلون با وجود مزایایی که دارد مانند هر الیاف دیگری معایبی نیز دارد. به عنوان مثال یکی از معایب نایلون این است که در مقایسه با سایر الیاف مصنوعی گرانتر است و مقاومت آن در برابر لک کمتر است.

انواع الیاف موکت

انواع الیاف موکت

پلی استر: پلی استر یا پلی اتیلن ترفتالات یا PET یکی از پرمصرف ترین الیاف در میان انواع الیاف موکت است که  دست ساز بشر می باشد و سال هاست که در تولید موکت مورد استفاده قرار می گیرد. موکت های پلی استر به دلیل نرمی و درخشندگی بسیار محبوب هستند. درخشش به معنای وجود رنگ های روشن و اشباع شده است. البته پلی استر از دوام کمتری نسبت به نایلون برخوردار است و خاصیت ارتجاعی کمتری دارد، اما پیشرفت های تکنولوژیکی زیادی در زمینه تولید پلی استر حاصل شده است.

در نتیجه پلی استر تولید شده در عصر کنونی از دوام بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است. موکت های ساخته شده از الیاف پلی استر در مکان های کم تردد مانند اتاق خواب ها و دفاتر خانگی استفاده می شوند. یکی از مزایای پلی استر که یکی از ساختارهای اصلی و داخلی الیاف پلی استر می باشد مقاومت در برابر لک است. یکی دیگر از مزایای این الیاف این است که امروزه موکت های پلی استر اغلب از مواد بازیافتی ساخته می شوند و از نظر سازگاری با محیط زیست نسبت به موکت های نایلونی برتری دارند.

اطلاعات بیشتر: نمایندگی ظریف مصور در تهران

تریکستا: تریکستا یکی از الیاف مصنوعی موکت و نوع جدیدی است که در تولید موکت مورد استفاده قرار می گیرد و در صنعت موکت و قالی بافی جار و جنجال زیادی ایجاد کرده است. در سال 2009، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده رسماً Trista را به عنوان نام تجاری پلی تری متیلن ترفتالات یا PTT تعیین کرد و این الگو را دسته جدیدی از الیاف قابل استفاده در نظر گرفت.

زیرا ممکن است کثیفی بر پایه روغن در این مکان ها باقی بماند. اگرچه تریستا شبیه پلی استر است، اما چند تفاوت کلیدی بین این دو الیاف موکت مصنوعی وجود دارد. بزرگترین تفاوت بین پلی استر استاندارد و تریکستا خاصیت ارتجاعی بالاتر Trixta است. Trixta همچنین نسبت به پلی استر نرم تر است، اگرچه موکت های پلی استر نرم زیادی در دسترس هستند.

بسیاری از محصولات کفپوش Trixta از گلوکز موجود در ذرت در طول فرآیند تولید استفاده می کنند تا موکت ها سازگارتر با محیط زیست باشند. استفاده از این روش باعث کاهش انتشار گازهای شیمیایی می شود. این موکت ها ضد لک و بادوام هستند و به دلیل ضد لک بودن نیازی به لکه زدایی آن ها نیست.

الکن: آلکن یا پلی پروپیلن معمولا در سبک های بافندگی حلقه ای مانند بربر یافت می شود و بیشتر شبیه پشم است. موکت های ساخته شده از این الیاف برای مناطق مرطوب مانند زیرزمین و فضاهای بیرونی مناسب هستند. موکت های آلکن نسبت به سایر الیاف مصنوعی دوام کمتری دارند و معمولاً به محصولات با کیفیت پایه با بافت حلقه سبک که خاصیت ارتجاعی زیادی ندارند محدود می شوند. نگهداری از این موکت ها نسبت به نایلون دشوارتر است و تمیز کردن آنها نیز دشوارتر. اما موکت الکن ضد آب بوده و به سرعت خشک می شود. این باعث می شود برای اتاق هایی با رطوبت بالا مناسب باشد.

انواع الیاف موکت

انواع الیاف موکت

الیاف طبیعی

الیاف طبیعی موکت از گیاهان و حیوانات به دست می آیند و به آنها الیاف سلولزی می گویند. موکت های الیاف طبیعی به دلیل ماندگاری بالا، شیک بودن و سازگاری با محیط زیست جایگزین مناسبی برای موکت های الیاف مصنوعی هستند. در زیر به نمونه هایی از الیاف طبیعی اشاره می کنیم:

پشم: پشم یکی از رایج ترین و قدیمی ترین الیاف طبیعی است که در ساخت موکت و کفپوش استفاده می شود. الیاف طبیعی بادوام در برابر لکه شدن و گلوله شدن دارد. پشم دارای پوششی از چربی به نام لانولین است که از پخش شدن آب در سطح آن جلوگیری می کند. پشم همچنین به عنوان یک عایق عالی عمل می کند و الیاف آن هوا را به دام می اندازد.

ویژگی دیگر عایق صدا و حرارت است. تمام این مزایا در این محصول بسیار نرم و راحت قرار می گیرد و به همین دلیل است که موکت های پشمی با وجود قیمت بالایشان طرفداران زیادی دارند. در بسیاری از موارد، پشم را می توان با الیاف کنف ترکیب کرد و موکتی ایجاد کرد که در برابر کپک و رشد قارچ مقاوم است.

اطلاعات بیشتر: بهترین موکت ایرانی

علف دریایی: یکی دیگر از الیاف طبیعی موکت ، علف دریایی است. کفپوش علف دریایی خاصیت ضد اصطکاک دارد. این موکت ها از گیاهی با الیاف کاملاً طبیعی تهیه میشوند، گیاهی که کشت آن تقریباً شبیه کشت برنج است. همانطور که از نام جلبک دریایی پیداست، این گیاه در مزارع برنج که هر ساله در طول فصل رشد از آب دریا پر می شود، پرورش می یابد. الیاف سخت این گیاه بادوام هستند، به این معنی که علف های دریایی در برابر لکه های گرد و غبار و تغییر رنگ مقاوم هستند.

البته جلبک دریایی را نمی توان رنگ کرد و فقط فام رنگ های طبیعی دارد. در برخی موارد، نخ های پود رنگی بین الیاف موکت بافته می شود تا جلوه های متضاد و جذابی ایجاد شود. یکی از معایب این موکت ها آسیب رطوبتی و تمایل به رشد کپک و قارچ در محیط های مرطوب است، بنابراین برای آشپزخانه مناسب نیستند. برای جلوگیری از این مشکل، قطرات آب باید خیلی سریع از روی این نوع موکت خشک شوند.

کوار یا لیف نارگیل: کوار یا لیف نارگیل یکی دیگر از الیاف طبیعی موکت به شکل پوست بیرونی نارگیل موکت های ارزان قیمت و طبیعی است. این الیاف درشت ظاهری طبیعی و روستایی دارند و در کلبه ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. بافت این موکت می تواند پیچیده تر باشد، مانند الماس حصیری یا طرح جناغی.این موکت به دلیل بافت زبر خشن و کیسه ای که دارد برای اتاق خواب و اتاق کودک مناسب نیست زیرا معمولا برای چنین مکان هایی از موکت های نرم و راحت استفاده می شود.

این پوشش را می توانید در مکان های پرتردد مانند راهروها و اتاق نشیمن استفاده کنید. برخلاف دوام بالای این موکت کوار، مستعد لک شدن است، بنابراین باید به طور مرتب خشک شود و در محیط مرطوب نصب نشود. نکته دیگری که در استفاده از این موکت باید رعایت شود عدم نصب آن بر روی پله است. چون بافت تقریبا شل دارد و برای پله مناسب نیست.

اطلاعات بیشتر: راهنمای انتخاب رنگ موکت

جوت یا کنف هندی: جوت یک الیاف بافته شده از کتان هندی است که در مناطق نیمه گرمسیری آسیا رشد می کند. این گیاه را در آب خیس کرده و سپس پوست می گیرند تا الیاف مخصوصی برای تولید طناب، موکت و قالی به دست آید. جوت یکی از نرم ترین موکت هایی است که از الیاف طبیعی ساخته شده است. علاوه بر این، قیمت بسیار مناسبی دارد که آن را برای هر سلیقه مناسب می کند.

از آنجایی که این موکت از برگ بافته نمی شود، بلکه از ساقه گیاهان بافته میشود، بافت نرمی دارد. از آنجایی که موکت های جوت بافت بسیار نرمی دارند، دوام زیادی ندارند و به سرعت پاره می شوند. در نتیجه در مکان هایی با تردد کم مانند اتاق خواب استفاده می شود.

سیزال: سیزال یکی از الیاف نرم، بادوام و طبیعی در بین انواع الیاف موکت  و بافت موکت است که از گیاهی به نام آگاوه تهیه می شود، رنگ کردن آسانی دارد و در طراحی موکت و کفپوش بسیار مفید خواهد بود. سیزال را می توان در مناطق پر رفت و آمد بدون نگرانی از ناهمواری یا ناراحتی زیر پا نصب کرد. البته این موکت کمی لیز است و برای پله مناسب نیست.

انواع الیاف موکت موکت های سیزال در رنگ های متنوعی تولید می شوند و در تمام اتاق های خانه قابل استفاده هستند. این واقعیت که سیزال را می توان به راحتی رنگ کرد به این معنی است که خیلی سریع کثیف می شود و نیاز به محلولی برای محافظت از آن در برابر گرد و غبار و قطرات آب دارد. موکت  های سیزال نسبتاً گران هستند و قیمت بیشتری نسبت به کوار دارند، اما ارزان‌تر از پشم هستند.

ابریشم: ابریشم نوع دیگری از الیاف موکت طبیعی در میان انواع الیاف موکت است که دوام کمتری نسبت به پشم دارد. بنابراین ابریشم به صورت خالص استفاده نمی شود و موکت های ابریشم ترکیبی از ابریشم و پشم در ساختار خود دارند. یکی از مزیت های موکت ابریشم ظاهر مجلل و نرم آن است که زیبایی آن را دو چندان می کند. از طرفی این موکت ها مقاومت و دوام خوبی دارند و عایق های حرارتی خوبی به حساب می آیند.

شاید یکی از معایب موکت ابریشم قیمت بالای آن باشد و به همین دلیل از اقلام لوکس محسوب می شود. از سوی دیگر، ابریشم نسبت به پشم به عوامل اکسید کننده حساس است و در برابر مواد قلیایی آسیب پذیرتر است.

حال که با انواع الیاف موکت آشنا شدید برای انتخاب بهترین و مناسب ترین موکت از میان انواع موکت میتوانید به وب سایت آیریس موکت مراجعه کنید و یا جهت مشاوره بیشتر میتوانید با شماره های درج شده در سایت با مشاوران ما در تماس باشید. آیریس موکت بهترین نوع الیاف را از میان انواع الیاف موکت برای شما عزیزان انتخاب میکند و شما با خیالی آسوده برای هر مکانی می توانید از این موکت ها استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *